fredag 18. mars 2016

Kan Gud bevisast?



I ein kvardagsleg diskusjon om Gud kan ein ofte høyre ein ateist seie at Gud ikkje kan bevisast, og at det difor er irrasjonelt å tru på Gud. Til det svarar ofte den gudstruande med det like dårlege svaret at Gud ikkje kan motbevisast heller. Så kjem ein ikkje stort lenger i den diskusjonen. Men er det slik at Gud ikkje kan bevisast? Og må ein bevise Gud for at det skal vere rasjonelt å tru på han?

Matematisk prov
Først er det nødvendig å påpeike at det å kome fram til ei sanning, altså å bevise noko, kan og må skje på ulike måtar utifrå kva ein prøver å bevise. Dersom eg påstår at eg bur i eit grønt hus, kan du ganske enkelt skjekke ved å oppsøke huset mitt og sjå om det er grønt, dette er eit empirisk bevis (les om avgrensingane til empiri her). Om eg derimot skulle påstå at vikingane åt graut på tysdagar er det ikkje like enkelt å gå for å sjekke det. Endå meir spesielt blir det når ein skal bevise ikkje-fysiske ting, som til dømes om ein skal bevise at to partal gonga saman alltid blir eit partal. Då kan vi ikkje bruke empiriske observasjonar i det heile tatt, men må bevise det med rein logikk (a priori). Når ein skal diskutere Guds eksistens må ein på ein liknande måte bruke logiske argument, og ein må prøve å finne ut kva som er den beste teorien, teisme eller ateisme (merk at der finst fleire former for både teisme og ateisme, kvar av desse må forsvarast for seg). Det er ikkje sikkert at ein kan bevise med 100% sikkerheit at nokon av desse teoriane er sanne, men ein kan finne ut kva som er den mest sannsynlege teorien, og då er det sjølvsagt den som er mest rasjonelt å halde på.

Når ein skal finne ut kva som er den beste filosofiske teorien må ein sjå på det ein kallar koherens. Koherens tyder samanheng og er enkelt forklart i kva grad ein teori heng internt saman, ikkje har sjølvmotseiingar og i kor stor grad den kan forklare eksterne data (t.d. frå empiriske observasjonar). Ein god teori kan ikkje motseie seg sjølv, og den bør kunne forklare mest mogleg av dei fakta vi veit om verda på ein så sannsynleg måte som mogleg. Ein kan kanskje drage ein parallell her til teoriar innan fysikken, der ein t.d. på 1400-tallet diskuterte om det var ein heliosentrisk eller geosentrisk modell som best kunne forklare rørslene til himmellekamane, og det var nettopp fordi den heliosentriske modellen forklarte dette betre at den etter kvart vart akseptert som sann. Det må også påpeikast at om ein teori har visse manglar, kan den framleis vere betre enn alternativa, og då vil det vere rasjonelt å halde på teorien, inntil ein eventuell betre teori har kome. Kanskje kan t.d. naturalistisk ateisme forklare liding betre enn kristendom, men kristendomen vil framleis vere betre om den kan forklare fleire forhold på ein betre måte. Ein kan difor ikkje utelukkande sjå på enkeltargument, men må sjå på teorien i sin heilheit.

Enkeltargumenta er likevel viktige å sjå på, for å kunne sjå kva for nokre teoriar som best kan svare på desse. Det har i over 2000 år vore argumentert for og mot guds eksistens, og vi har difor mange ulike argument av varierande styrke. Argument for Gud bli gjerne kalla gudsbevis og i kristen tradisjon har ein m.a. kosmologiske, ontologiske, historiske og moralske gudsbevis (mange av desse finn vi òg i andre former for teisme) i tillegg til mange andre. Nokre av desse baserer seg på rein logikk (a priori), andre har empiriske observasjonar i premissa (a posteriori). Dei fleste brukar logisk deduksjon, slik som i matematiske bevis. Enkelte gudsbevis baserer seg òg på sannsyn, til dømes argumentet om fininnstilling. Eg kan ikkje forklare alle desse gudsbevisa i denne bloggposten, men det er ikkje usannsynleg at eg kjem tilbake til nokre av dei. På same måten som teistane har sine gudsbevis, finst det også argument mot gud. Det mest kjente av desse er «det ondes problem».

Det bør også nemnast at enkelte avviser alle teoriar fordi dei alle er mangelfulle og/eller manglar sikre bevis. Dette er riktig nok ein feil, for det blir det same som å seie at inga forklaring er betre enn ei noko mangelfull forklaring. Det er aldri ein god ting å unngå forklaringar på faktiske spørsmål. Sjølv om fysikarar av og til gjer feil er det ingen god idé å avvise fysikk, t.d. har Newton sine lover vist seg å vere svært nyttige, sjølv om Einstein sin relativitetsteori, som motseier delar av Newton, har vist seg å vere betre på ein del områder. Tilsvarande er det ingen god idé å ikkje svare på spørsmål som «kva er den djupaste verkelegheita?» eller «kvifor eksisterer noko?». Enten du er ateist eller teist er du like forplikta til å gi ei forklaring på slike spørsmål, og slik kan ein samanlikne kven som gir dei beste svara. Det er med andre ord ikkje godt nok å avvise ein teori, utan å kome med ein alternativ måte å forklare dataa på.


Det er difor mitt syn at spørsmålet om Gud eksisterer ikkje berre er vill gjetting. Sjølv om ein ikkje kan bevise Gud med 100% sikkerheit finst det gode grunnar til å tru at Gud eksisterer (og sjølvsagt nokre grunnar til å tru at han ikkje gjer det), og eg trur personleg at kristendom er ein betre teori enn dei alternative teoriane, t.d. naturalisme som truleg er det beste ateistiske alternativet. Eg vil seinare sjå på nokre grunnar til dette. 

3 kommentarer:

  1. Dine blogginnlegg er helt utrolig lesning for meg, spesielt siden du fortsatt bare er en ungdom. Det er ikke negativt ment å si "bare en ungdom", men du utmerker deg på en svært positiv måte. Du har en utrolig stor kunnskap om filosofi og religion, vitenskap og samfunn og mye annet, og du klarer å formidle dette på en svært moden måte.
    Det blir spennende å følge deg i fremtiden, og jeg heier på deg videre fremover. Stå på !! Verden trenger inteligente og kunnskapsrike mennesker som setter fokus på vår tro og vårt forhold til Gud på en fornuftig måte. Apologetikk blir spennende med ditt utgangspunkt.
    Selv har jeg blitt mer og mer interessert i dette temaet i godt voksen alder. Og jeg ser nå at det meste i Bibelen både er historisk sant og interessant, og mye kan bevises gjennom arkeologi og funn av gamle tekster og skriftruller. Jo mer arkeologene graver i Israel og Midtøsten, jo flere bevis for Israels historie får vi.
    Jeg har også lest andre bøker, og kjenner et par forfattere som har skrevet svært interessante bøker om spesielle bevis for Jesu oppstandelse. Det kan vi eventuelt komme tilbake til om du er interessert i det. I tillegg vet jeg at en dyktig politiadvokat som bor i min kommune er i ferd med å skrive en apologetisk bok der han tar for seg kristendommen og forsvarer den som i en rettssak. Der skal han ta for seg alle gode bevis for kristendommen, og i et folkelig språk fremføre både aktoratets og forsvarets taler. Spennende !!
    Jeg ønsker deg selvsagt lykke til med denne blokken, og lykke til med valgene i livet ditt med hensyn til studier og retning videre i livet!
    Bruk gaven Gud har gitt deg godt ! Kunnskap og intelligens er en stor gave !!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for dei gode orda! Godt å høyre at du også har fått interressen for det! Tek alltid mot boktips med glede, så er berre å dele :)

      Slett
  2. Hei igjen.
    Den boken jeg tenkte på er en grundig bok om forskning på det berømte "Likkledet i Torino" skrevet av Jostein Andreassen som har lagt mye arbeid ned i å formidle hva dette likkledet egentlig er. Likkledet er faktisk det enkeltobjektet i verden som er forsket mest på, og boka beskriver mange detaljer om hva et stort team av vitenskapsmenn har kommet frem til etter mange års forskning.
    Jeg er 100 % sikker på at du vil ha stor glede av boka.

    Her er mer om den, (kopiert fra en nettbutikksidde)
    http://www.adlibris.com/no/bok/likkledet-i-torino-9788253146348

    I domkirken i Torino æres et gåtefullt klede som et av Den katolske kirkes helligste relikvier. På kledet er det avbildet en mann, pint og korsfestet nøyaktig som evangeliene beskriver Jesu lidelse og død. Det store spørsmålet er om dette faktisk er det kledet som Jesus fra Nasaret ble svøpt i etter sin død. Etter tre års intens forskning, betegnet et stort team av amerikanske vitenskapsfolk i 1981 Likkledet som et "mysterium" som vitenskapen ikke kunne forklare selv med de mest avanserte metoder. En kritisk C-14-analyse i 1988 mente å kunne slå fast at kledet var fra mellom år 1260 og 1390. Senere forskning har påvist store svakheter med denne dateringen som for øvrig ble presentert for verdenspressen med klare ideologiske overtoner. "I Jostein Andreassens bok har vi fått en oppdatert fremstilling på norsk av de mange momenter som taler for Likkledets ekthet. Enhver får lese og vurdere selv. Den som befatter seg med Likkledet, vil vanskelig komme løs av den dragende makt i gåten fra Torino." Biskop Olav Skjevesland

    Likkledet i Torino
    av Jostein Andreassen
    INNBUNDET , Norsk (bokmål), 2011
    227,- Veil.pris 249,- Du sparer 22,-
    Fri frakt fra 279 kr for privatpersoner. Sendes innen 2‑5 virkedager.

    Her er også et enkelt nettsted om "Torinokledet" :
    http://torinokledet.no

    Jeg ønsker deg og alle andre god fornøyelse med interessant lesing. Jeg fikk i alle fall mye utbytte av å lese dette.
    MvH Sigtor

    SvarSlett